Cat timp putem rezista fara sa mancam?

Va vom spune cat timp poate rezista o persoana fara sa manance si ce schimbari fiziologice apar in timpul procesului de privare de calorii.

Petrecerea timpului fara a manca a devenit o moda . Este un protocol cunoscut sub numele de post intermitent . A demonstrat beneficii atunci cand vine vorba de sanatate si pierdere in greutate. Cu toate acestea, exista un numar maxim de ore in care aceasta conditie poate fi acceptata.

Inainte trebuie sa tinem cont de faptul ca organismul uman poate rezista cateva zile fara sa manance alimente. Acum, de la un moment dat, incepi sa consumi muschi, precum si aminoacizi importanti.

Fiziologia postului

Pentru a intelege pe deplin cat de mult poti ramane fara sa mananci, este necesara o introducere in fiziologia postului. Cand trec un anumit numar de ore fara a manca, rezervele de glicogen sunt epuizate. De aici, un numar mai mare de lipide incep sa fie oxidat pentru producerea de energie .

Acest scenariu este ideal in contextul postului intermitent. Se folosesc grasimi si se creste mobilizarea acestora.

Din acest motiv, pierderea musculara in mai putin de o zi va fi minima. Acesta este un lucru pozitiv pentru compozitia corpului. Este un proces marcat de producerea hormonului de crestere. Sinteza acestui element este strans legata de secretia de grelina.

Cu toate acestea, dupa 24 de ore, mecanismele de protectie ale muschiului incep sa se estompeze . In acest moment, organismul intelege ca catabolismul tesutului slab este necesar pentru a obtine aminoacizi care satisfac nevoile energetice.

Primele 24 de ore de post

In acest moment, glucoza circulanta si stocata este consumata, astfel incat rezervele de glicogen sunt epuizate . Exista, de asemenea, o crestere a productiei de glucagon si o scadere a sintezei de insulina. Cu toate acestea, nu exista aproape nicio proteoliza musculara.

Este o faza in care nici macar nu se experimenteaza pierderea in greutate, decat daca exista o activitate fizica asociata. Organismul foloseste cele 600 de calorii pe care le stocheaza sub forma de glicogen, pe langa trigliceride si acizi grasi care circula in sange.

Pe de alta parte, trebuie mentionat ca tesuturile sufera un proces de adaptare prin care le este mai usor sa foloseasca corpii cetonici pentru producerea de energie . In acest fel, se economiseste glucoza, care va ajunge la sistemul nervos central.

Din a treia zi

In acest moment, hipoglicemia incepe sa fie protagonista. Obtinerea energiei provine in principal din lipide. Consumul de proteine ‚Äč‚Äčeste in crestere, desi creierul incepe sa foloseasca corpii cetonici pentru a functiona . Asa ca incercati sa economisiti proteine.

Din acest moment, o cantitate mai mare de hormon de crestere este eliberata la nivel hipotalamic pentru a reduce consumul de glucoza de catre celule. Ceea ce se urmareste este cresterea lipolizei sau oxidarii grasimilor, pentru a genera energie. Insulina este la un nivel minim, iar sinteza glucagonului continua sa creasca.

Postul poate face parte dintr-un protocol alimentar, desi trebuie sa stii cate ore sunt recomandate.

Posturi lungi

Cand treci peste 3 zile fara sa mananci, treci de la postul intermitent la postul lung. In acest moment pot aparea tulburari de dispozitie , incapacitatea de a adormi, iritabilitate si slabiciune. Sunt activate toate mecanismele responsabile cu economisirea energiei si producerea de glucoza din alte principii imediate.

Cu toate acestea, rezervele incep sa se epuizeze. Chiar si asa, lipidele sunt capabile sa furnizeze suficiente calorii pentru a supravietui aproape o luna fara a manca alimente. Este ceva care depinde de starea de compozitie corporala anterioara a persoanei.

Ceea ce este decisiv in acest moment este echilibrul electrolitic. Poti continua mai multe zile fara sa mananci, dar nu fara sa bei. Daca nu sunt furnizate lichidele si mineralele esentiale, se va experimenta o situatie de deshidratare sau imposibilitate de transmitere a impulsului nervos.

Intr-un scenariu in care reaprovizionarea cu lichide si saruri minerale este asigurata, este posibil sa indurati aproape o luna fara a consuma alimente energetice . Totusi, dupa 30 de zile, aminoacizii necesari functionarii creierului, care sunt cei mai esentiali, vor incepe sa fie distrusi.

Unele cazuri au fost documentate in literatura stiintifica a unor persoane care au ramas fara sa manance de cateva luni pentru a slabi. Totusi, vorbim despre un punct de plecare situat in cadrul obezitatii. La fel, o solutie cu glucoza si saruri s-a administrat relativ continuu, deci nu a fost un post strict.

Ca regula generala, toleranta la post este estimata a fi de 40 pana la 60 de zile, in functie de starea anterioara de compozitie corporala. Este timpul maxim in care se poate supravietui fara a ingera alimente solide sau energice.

La fel, trebuie avut in vedere ca exista dovezi ca practicarea posturilor lungi genereaza un impact negativ asupra metabolismului. Pot fi experimentate modificari ale productiei hormonale care conditioneaza calitatea vietii viitoare.

Mecanisme de compensare atunci cand mai multe zile trec fara sa manance

In timpul starii de post, este normal sa apara o stare de acidoza metabolica . Din acest motiv, in organism sunt generate o serie de compensatii pentru a evita dezechilibrele care pot fi contraproductive sau fatale.

La nivel respirator se remarca o crestere a ventilatiei, astfel ca se elibereaza mai mult dioxid de carbon. Astfel, concentratia substantei in sange este redusa.

Un efect se simte si la nivel renal, cu acidificarea urinei pentru a stimula eliminarea substantelor. Acest lucru permite un echilibru al valorilor acido/bazice la nivel sanguin.

Efectele petrecerii timpului fara a manca

Cand petreci timp fara sa mananci, poti experimenta mai multe beneficii pentru sanatate, atata timp cat perioada este controlata si nu se depasesc anumite limite. Pana in a 2-a zi de restrictie calorica se intra in perioada cunoscuta sub denumirea de post intermitent .

Primul beneficiu este imbunatatirea compozitiei corporale , conform unui studiu publicat in jurnalul Canadian Family Physician . Prin cresterea mobilizarii si oxidarii lipidelor, are loc o pierdere progresiva a tesutului adipos. In plus, deoarece proteinele sunt scutite in primele ore, masa slaba ramane neschimbata.

Pe de alta parte, trebuie sa evidentiem cresterea flexibilitatii metabolice derivata din perioadele fara a manca. Deprivarea de energie determina o reducere a eliberarii de insulina, ceea ce duce la cresterea sensibilitatii celulelor la hormon. Datorita acestui fapt, riscul de diabet de tip 2 poate fi redus. Acest lucru este evidentiat de cercetarile publicate in Nutrients .

Ar putea fi, de asemenea, o strategie buna pentru a trata diabetul de tip 1 . Cu toate acestea, metoda de aplicare aici este mai simpla. S-au gasit dovezi care sustin protocolul, dar este necesar sa se porneasca de la o situatie de control glicemic.

In mod ideal, aceste tipuri de protocoale sunt gestionate de un specialist in nutritie. Astfel se evita problemele si surprizele care pot fi neplacute sau pot pune sanatatea in pericol.

Petrecerea timpului fara a manca reduce incidenta cancerului?

S-a propus ca perioadele de post ar putea reduce riscul de a dezvolta cancer . Acest lucru se datoreaza unui mecanism care se genereaza atunci cand petreci ceva timp fara sa mananci si care este autofagia. Prin acest proces, celulele si organitele care nu sunt functionale sunt distruse, in timp ce cele eficiente sunt replicate. Acest lucru este dovedit de un studiu publicat in Clinics .

Datorita acestui fenomen, are loc o eliminare a celulelor care se pot muta sau se pot replica necontrolat. In acest fel, riscul de formare a maselor tumorale ar fi redus.

Cu toate acestea, postul intermitent nu este un mecanism preventiv la fel de puternic pentru toate tipurile de tumori. Mai presus de toate, s-a dovedit eficient asupra celor legate de tractul digestiv.

In ciuda acestui fapt, aplicarea perioadelor fara a manca in timpul tratamentului pentru cancer este dificila in multe cazuri. Daca exista casexie, este posibil sa nu fie adecvata implementarea unui astfel de protocol restrictiv.

Pana in prezent, exista inca o lipsa de consens in comunitatea stiintifica cu privire la modul de a face fata acestui tip de caz. S-a propus ca restrictia partiala a carbohidratilor si implementarea posturilor pot ajuta, dar nu exista sistematizare.

Influenta postului intermitent in cadrul protocoalelor de chimioterapie este inca in studiu.

Pot sportivii sa reziste mult timp fara sa manance?

In mod clasic, se intelege ca sportivii au cerinte mai mari de energie . Cu toate acestea, pot beneficia de anumite perioade de timp fara a manca. Pe de o parte, ei experimenteaza o imbunatatire a starii compozitiei corporale. Pe de alta parte, pot creste performanta.

Atunci cand se efectueaza exercitii aerobice de intensitate moderata in contextul postului, mecanismele de oxidare a grasimilor sunt stimulate. In acest fel, organismul devine mai eficient folosind lipidele ca sursa de energie, putand economisi glicogenul.

Aceasta situatie este avantajoasa pentru transferul ulterior in domenii competitive . Daca sportivul este capabil sa creasca productia de energie din grasime la intensitate fizica mai mare, glucoza va fi disponibila pentru momentele decisive ale competitiei. Acest tip de antrenament metabolic este adesea folosit in contextul sporturilor de anduranta.

Cu toate acestea, in cadrul exercitiilor de forta, intrebarea se schimba. Desi restrictia calorica poate fi folosita pentru a imbunatati compozitia corporala, nu este niciodata recomandat sa faci miscare fara a manca.

Cand se fac eforturi maxime sau submaximale, sunt necesare glucoza si glicogen. Daca ambele nu sunt disponibile, performanta este afectata, precum si cresterea riscului de ranire musculara.

Corpul este capabil sa reziste multe zile fara sa manance.

Dupa cum ati vazut, toleranta organismului la post este mare . Pana la 60 de zile o persoana poate ramane fara sa manance si sa ramana in viata. In orice caz, functiile sale vor fi diminuate, precum si capacitatile sale.

In orice caz, retineti ca nu acelasi lucru se intampla cu lichidele. Daca se incepe o privare de apa sau electroliti, acestia pot dura doar aproximativ 3 zile, in functie de conditiile meteo.

Pe acelasi subiect

Recente