Sanatate

Cerealele naturale si fara adaosuri, cele mai sanatoase

Graul, secara, orezul, porumbul, ovazul, orzul sunt doar cateva dintre cele mai cunoscute cereale pe care le mancam la micul dejun, la pranz sau la cina. Nu conteaza momentul din zi in care le consumam, important este ca din rutina alimentara zilnica trebuie sa faca parte cerealele.

Cuvintul cereale deriva de la numele roman al zeitei care guverna granele, Ceres. Oamenii primitivi sunt primii care au folosit cerealele. Diferenta dintre perioadele stravechi si zilele noastre este aceea ca, in trecut, cerealele se consumau intregi sau macinate, fara a se pierde nimic din compozitia plantei, pe cand astazi acestea sunt supuse procesarii. Procesarea cerealelor, ca de altfel a celor mai multe dintre produsele de pe piata, este metoda cea mai uzitata de producatori, dar este in detrimentul consumatorilor. De cele mai multe ori, consumam numai anumite parti din planta, care nu sunt neaparat si cele mai hranitoare.

Sursa de energie si sanatate

Cerealele sunt bogate in glucide si sarace in grasimi. Ele au un continut crescut de fibre, cu rol in reglarea tranzitului intestinal si chiar in combaterea cancerului de col uterin. Cerealele au capacitatea de a reduce colesterolul si nivelul glicemiei, contribuind in acest mod la controlul bolilor cardiovasculare si al diabetului. Zilnic trebuie sa mancam cateva portii de cereale, prin aceasta neintelegand doar cerealele la punga sau cerealele dulci.
Painea, cerealele expandate, orezul fiert simplu sunt tot surse de cereale. Cerealele devin mai cautate si pentru faptul ca noile metode de preparare permit adaugarea de vitamine si de minerale: B1, B2, B6, B12, calciu, fier. Multe persoane care considera ca au carente de vitamine prefera sa consume cereale imbogatite cu minerale si vitamine, fara teama de a se ingrasa.

Etichetele la control, va rog!

Chiar daca reteta cea mai buna de a produce cereale este aceea care nu presupune nicio o modificare sau procesare, nevoia de a obtine sortimente noi si gusturi diferite a condus la o modificare substantiala a compozitiei acestora. Din pacate, prin procesare se pierde mult din naturaletea cerealelor. Adaosul de vitamine este un lucru bun, insa unii aditivi alimentari, precum si zaharul adaugat mai reduc din calitatea cerealelor.

 Cereale integrale Triti Bell (Rommac Trade) Ingrediente: grau integral 75%, zahar invertit, sirop de glucoza, arome identic naturale de fructe, coloranti naturali: beta caroten, extract de ardei rosu, extract de coaja de struguri.

 Fulgi de orez expandat, glazurati cu sirop de zahar si cacao (Rommac Trade) Ingrediente: orez expandat 43%, sirop de glazurare (zahar, praf de cacao 6%, miere 4%, sirop de glucoza, ulei vegetal partial hidrogenat, emulgator de soia, E 322, aromatizant vanilina).

 Cereale extrudate Matina (Dobrogea) Ingrediente: faina de porumb, faina alba de grau 650, extract de malt, zahar, sare iodata, apa, colorant natural beta caroten cu adaos de vitamine (vit. E, vit. B1, vit. B2, vit. B6, vit. PP, vit. B5, vit. B12, vit. B9) si minerale (calciu, fier, zinc, magneziu).

 Cereale integrale in forma de „O” cu miere (Nestle) Ingrediente: cereale 62% (faina integrala din ovaz 15,3%, faina integrala din grau 15,3%, faina integrala din orz 13,6%, faina integrala din orez 10,7%, gris integral din porumb 7,1%), zahar, miere 4,1%, amidon din grau, sirop de zahar brun partial invertit, migdale 1,5%, sare, ulei vegetal, corector de aciditate (fosfat trisodic), antioxidant (extract bogat in tocoferol), aroma, vitamine (vitamina C, niacina), acid pantotenic, vitamina B6, riboflavina (vitamina B2), tiamina (vitamina B1), acid folic (vitamina B12) si minerale (carbonat de calciu, fier).

E-urile din cereale

In compozitia cerealelor prezentate sunt aditivi alimentari, dar din categoria celor mai putin periculosi, astfel incat putem sa le consumam fara teama de efecte secundare grave.  E 339 – fosfat trisodic – se adauga in mancarea pentru copii, lapte praf, bauturi alcoolice si racoritoare, ciocolata, praf de copt, sosuri, deserturi congelate, dar si in preparate de carne si de peste. Efecte secundare: in cantitati mari modifica echilibrul dintre calciu si fosfor din organism, produce tulburari ale tranzitului intestinal, irita pielea, poate produce eritem. 

Recomandari

Pentru a fi siguri ca beneficiem de toate calitatile nutritive ale cerealelor, cel mai bine ar fi sa le consumam pe cele naturale si cu cat mai putine adaosuri. Ideal ar fi sa vizitam mai des farmaciile cu produse naturiste sau standurile din magazine cu produse naturale sau bio, care sunt bine reprezentate la capitolul cereale. Nu mai este nicio problema sa le identificam in rafturile magazinelor. Oferta este foarte larga. Trebuie doar sa fim atenti, sa ne dorim sa consumam cereale naturale, simple. Daca dorim ca cerealele simple sa aiba un gust mai bun, putem adauga miere de albine sau fructe uscate.

About Jacqueline Simpson